четвер, 30 січня 2014 р.

Конспект уроку читання в 3 класі

 Презентація

Тема уроку: Ознайомлення із життям і творчістю Тараса Шевченка. А.Лотоцький «Малий Тарас чумакує».
Мета:
Освітня: поглибити знання учнів про життя Т.Г. Шевченка, ознайомити з деякими відомостями про раннє дитинство поета, вчити давати характеристику дійовим особам, робити висновки з прочитаного.
Розвиваюча: розвивати навички виразного читання, збагачувати словниковий запас учнів.
Виховна: виховувати бажання глибше ознайомитися з біографією великого Кобзаря.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: презентація, ілюстративний матеріал.


Хід уроку:
І. Організаційний момент.
(Учитель)
Пролунав уже дзвінок,
Починається урок.
Він незвичний і цікавий,
До нас гості завітали.
Повернемось обличчям до гостей
І лагідно промовим: «Добрий день!».
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Бесіда-розповідь
- Як називається наша країна?
Ми любимо свою країну, шануємо і поважаємо людей. А коли згадують про Україну в інших далеких країнах, то при цьому обов’язково називають ім’я одного чоловіка. Пам’ятники йому стоять під небом: Аргентини, Франції та багатьох інших держав. Багато людей знають його і шанують бо він – народний поет.
- Кого ж ми звемо сином України ?
- Що ви запам’ятали про Шевченка з 2 класу ?
Ім’я Т. Г. Шевченка невіддільно пов’язане із Україною.
Україна – це Шевченко. Шевченко – це Україна!
ІІІ. Оголошення теми уроку.
Вам, діти, цікаво буде більше дізнатися яким був у дитинстві Шевченко. То ж ми сьогодні розпочинаємо вивчати новий розділ «Шевченкове слово». Будемо опрацьовувати оповідання Антона Лотоцького «Малий Тарас чумакує».
IV. Практична робота спрямована на вивчення нового матеріалу.
1. Інсценізація
(Звучить запис «Колискової» у виконанні Ніни Матвієнко. Заходить жінка одягнена в селянський одяг, до неї підходить хлопчик.)
Хлопчик:  Матусю, а правда, що небо на залізних стовпах тримається ?
Мати:  Так, синку, правда.
Хлопчик:  А чому так багато зірок на небі ?
Мати:  Це коли людина на світ приходить, Бог свічку запалює і горить та свічка, поки людина не помре. А як помре, свічка гасне, зірочка падає. Бачив ?
Хлопчик:  Бачив, матусю, бачив. Матусечко, а чому одні зірочки ясні, а інші ледь видно ?
Мати:  Бо коли людина зла, заздрісна, скупа, її свічка ледь-ледь тліє, а коли добра, любить людей, ясне її світло це далеко видно.
Хлопчик:  Матусю, я буду добрим, я хочу щоб моя свічечка світила найясніше.
Мати:  Старайся мій хлопчику.
Учитель:  Так одного разу навесні на небі спалахнула ще одна яскрава зірочка, зірочка Тараса Шевченка.
2. Пошукова робота.
Т.Г. Шевченко народився 9 березня 1814 р. в селі Моринці на Черкащині. Ріс Тарасик лагідною, чуйною та щирою дитиною. Найбільше він любив свою матінку. Але радість і втіха хлопчика потьмарилась горем: коли йому було 9 років померла мама і почалося страшне сирітське життя біля мачухи. Чужа не добра жінка дуже погано ставилась до Тараса. Коли Тарасові виповнилось 11 років помер і батько. Смерть батька приголомшила малого Тараса. Його горе описано в таких рядках:


Там батько плачучи з дітьми
(а ми малі були і голі)
Не витерпів лихої долі,
Умер на панщині…А ми
Розлізлися межі людьми,
Мов мишенята. Я до школи –
Носити воду школярам. (Слайд 6,7)

- Тарас наймитував у школі, рубав дрова, а потім був і пастухом, і нянькою.
Про своє нелегке сирітське дитинство він згадував у своїх віршах.
(Вірш «Мені тринадцятий минало). (Слайд 8)
Незважаючи на те, що народився поет у бідній кріпацькій сім’ї, і дитинство його було тяжким і безрадісним, малий Тарас ріс допитливим і розумним хлопчиком.
Його не полишала думка навчитися малювати у хлипківського маляра. Той згодився навчити хлопця малювати, та пан Енгельгарт забрав Тараса в Петербург козачком.
Хоче малювати, прагне він до знань,
Та за це багато зазнає знущань.
Нишком він малює статуї в саду,
Вночі пише вірші про свою біду…(Слайд 9)
- Т.Г. Шевченко прожив усього 47 років, із них 24 роки був у кріпацтві, 10 років мучився у солдатській неволі на засланні і лише 13 років був вільною людиною. (Слайд 11)
 9 березня 1861 року Тарасу Шевченку минуло 47 років. Надійшло багато вітальних телеграм. Привітали поета, який лежав тяжко хворий, прийшли друзі. А 10 березня перестало битися серце великого українського Кобзаря. Він був похований у Каневі на Чернечій горі. Так заповідав великий поет. (Слайд 12).
3. Робота з підручником.
Опрацювання оповідання А. Лотоцького «Малий Тарас чумакує».
Трагічною була доля Шевченка. Та його життя було, як зірка: яскраво запалало, але швидко погасло. Та сяйво його творів палає і зараз.
 (Читає вчитель)
- Які нові факти ви дізналися з життя Шевченка ?
4. Словникова робота (робота в парах).
    воли                                              паша
    татари                                           ясир
    обабіч                                           козацькі
    пасинки                                        безмежний
    вольниця                                      бранці
- Прочитайте слова буксиром із сусідом по парті (робота в парах).
- Які слова вам мало зрозумілі ?
(Учитель пояснює значення слів)
5. Читання оповідання вголос («ланцюжком», «перекотиполе»).
- Чому Тарас хотів чумакувати разом із батьком ?
6. Аналіз змісту з вибірковим читанням.
- Коли відбулися описані події ? Скільки років було Тарасику ?
- Де жила сім’я Шевченків ? Прочитайте опис Кирилівки.
- Чому в хаті Шевченків було невесело ?
- Чому старенький дідусь і тато жаліли малого Тараса.
- Як сприймав новину про чумакування хлопчик ? Доведіть думку словами із тексту.
- Які місця проїжджали чумаки ? Куди найбільше мріяв потрапити Тарасик, чому ?
- Які картини малювала уява хлопчика ? Прочитайте.
7. Характеристика головного героя.
Метод «Асоціативний кущ».
Тарас

допитливий           уважний       спостережливий    мрійливий    вразливий

V. Рефлексія.
1. Робота в групах.
Складіть і прочитайте прислів’я.
1-а група:

Шевченкові твори сяють мов зорі.
2-а група:
Ми Шевченка славить будем і ніколи не забудем.
3-тя група:
Тарасові думки будуть жити віки.
4-а група:
Вписати голосні, що втекли зі слів.
У   н..ш   ч..д..в..й   ч..с  в..ч..н   ж..т..м..   Т..р..с
5-а група:
Прочитайте деформоване речення:
иМ   мовчися   у   Шевченка   нувашати   і   лютиби   нурід   зелюм.
6-а група:
Прочитати прислів’я, роз’єднавши слова:
ШевченкоТарас-начесонцедлянас.

2. Тестування.
- У 11 років Шевченко став…
а) художником; б) поетом; в) сиротою;
- Батьки Тараса були…
а) робітниками; б) кріпаками; в) панами;
- Тарас в дитинстві мріяв стати…
а) співаком; б) поетом; в) малярем;
- Книга Шевченка називається…
а) «Кобзар»; б) «Чумаки»; в) «Садок вишневий коло хати»;

Підсумок уроку.
Домашнє завдання і оцінювання.


Немає коментарів:

Дописати коментар